FrågaÖVRIGTPUL/GDPR06/04/2018

Varför krävs svenskt medborgarskap för att söka in till militären?

Hej!

Jag tar studenten i år och tänkte söka in till militären. Dock fick jag höra att man bör vara svensk medborgare eller ha dubbelt medborgarskap. Jag är dock inte svensk medborgare utan jag är litauisk medborgare. Vad är motiveringen till att man inte får vara med i militären trots att man kommer från ett land som ligger inom EU?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänt dig till Lawline med din fråga.

Det stämmer att man kan söka om man har dubbelt medborgarskap, men man måste ha svenskt medborgarskap. Enligt Försvarsmaktens HR-centrum är anledningen till detta att Försvarsmakten säkerhetsklassar alla sökande och då krävs det att man är svensk medborgare.

Om du har bott i Sverige i fem år och har uppehållsrätt, uppehållskort eller permanent uppehållstillstånd har du emellertid möjlighet att ansöka om att bli svensk medborgare. Du kan läsa mer här.

Lawline RådgivareRådgivare