Varför måste pengarna sättas in på mitt kort när jag lämnar tillbaka en vara?

Hej.

Har köpt en vara. Efter några dagar ångrade jag mig. Gick till butiken lämnade varan med kvittot och sedan vill de att jag ska sätta i mitt kort igen så att jag får mitt återköp. Sjukt irriterande! Varför kan inte jag få kontanter? Du gäller 250:-. Jag blir tvungen att vänta några dagar innan pengarna är på kortet.

Nu har jag sökt och läst på internet angående återköp. Det enda jag förstod var att pengarna inte ska rinna ut någonstans och att regeringen på det viset har kontroll av DITT pengaflöde.

Jag hänger inte med! Kan någon förklara hur det ligger till?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Att ångra ett köp (dvs. det som ofta benämns öppet köp) är ingen skyldighet, rent juridiskt. Öppet köp är ett avtal mellan dig och näringsidkaren, dvs den som säljer till dig. Näringsidkaren har således ingen skyldighet att erbjuda öppet köp och heller ingen skyldighet att lämna tillbaka i kontanter. Det är rent avtalsrättsligt mellan dig och företaget.

Många företag gör just som du beskriver, en del av avtalet är att återbetalningen ska ske till kontokort istället. Det kan bero på mycket; vissa butiker hanterar inte kontanter alls, medan andra butiker använder det för att det ska säkerställas att det är den som köpt varan och ingått avtalet om öppet köp, är samma person. Det säkerställs genom att pengarna sätts in på samma kort som det handlades med.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare