Varför polis samt åklagare lägger ned utredning samt vad man som brottsoffer då kan göra

Min fd sambo och jag håller på att separera, han är den som fått vara kvar i bostaden då jag packade en väska och åkte därifrån under dramatiska omständigheter.

Efter detta så har han tömt bostaden på värdesaker (elektronik mm) samt slagit sönder alla möbler och inredning som var kvar, även förstört alla kläder/skor för mig som jag inte hade möjlighet att ta med. Han har nog förstört saker för över 100tkr totalt.

Jag har allt fotograferat och dokumenterat på video i vilket skick han lämnade bostaden), har även erkännande från honom på sms.

Detta anmälde jag givetvis till polisen, som la ner det hela 2 dagar efter att anmälan kom in.

Överklagade då det beslutet till åklagarmyndigheten, som också dom valde att inte göra någon överprövning på polisens beslut. Jag är i chock då jag anser att bevisen jag har är mycket starka, det enda jag i princip saknar är en video där man ser han slå sönder/förstöra alla saker.

Det kan ju inte stämma att man kan komma undan med att stjäla och förstöra gemensam och privat (jag hade en del arvegods) egendom..? Vet inte vad jag ska göra just nu, är så fruktansvärt besviken på polis/åklagare som valt att lägga ner detta trots så tydliga bevis samt erkännande på sms från min fd.

Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vilket brott?
Att medvetet förstöra annans egendom är i lagens mening skadegörelse, se 12 kap. 1 § brottsbalken. För att det ska vara fråga om skadegörelse krävs att det tillfört men för brottsoffret. Men behöver inte vara av ekonomisk karaktär, det kan även handla om affektionsvärde, det vill säga egendom som har ett känslomässigt värde.

Du förklarar i din fråga att du fått egendom förstörd av ett värde på 100 000 kr samt att också egendom du ärvt blivit förstörd. Detta talar för att du fått lida men av förstörelse av egendom med dels ekonomiskt värde, dels affektionsvärde. I ditt fall är det alltså uppenbart att det är fråga om skadegörelse.

Av lagtext framgår att straffet för en gärning enligt följande är fängelse i högst två år. Dock döms oftast den tilltalade endast till böter i de fall frågan tagits upp i domstol.

Varför polis samt åklagarmyndighet inte utreder frågan:
Polis samt åklagare granskar, vid bedömning, huruvida det är rimligt att den misstänkte kan dömas för brottet. Även fast det är uppenbart att personen är gärningsman kan det vara som så att bevisningen inte är tillräcklig för att det ska leda till att personen i fråga döms. I det fallet väljer myndigheterna att avsluta utredning för att lägga resurser på sådant som kan leda till lösning.

Du kan läsa mer om hur polis- samt åklagarmyndighet resonerar i denna fråga här.

Vad kan du göra nu?
Då du på grund av din förra sambos agerande har fått utså en stor förlust av egendom bör du i första hand kontakta ditt försäkringsbolag för att höra om det finns möjlighet till ersättning.

I det fall du genom försäkring inte kan få ersättning kan du också vända dig till brottsoffermyndigheten. Denna myndighet kan tillgodose dig ersättning då:
- Du polisanmält skadan, samt
- Då du inte erhållit ersättning genom försäkring eller skadestånd.

Ansökan om ersättning från brottsoffermyndigheten hittar du här.

Hoppas att detta svar var till din hjälp. Du är välkommen att ställa en ny fråga här på Lawline i det fall du har fler funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare