FrågaEKONOMIÖvrigt16/04/2021

Varför ställer banken frågor om en transaktion jag vill göra?

Min mann och jag har solgt våran gård som vi eger båda två. Pengene gikk Inn på min manns konto. Vi har betalat skatt för salget båda två, nestan 2 millioner. När min mann ville överföra hälften til meg reagerade banken. Har man inte lov å överföra til sin fru ,utan en masse fråger, när dom vet hvor pengene kommer i från. Vi eger lika mycket. Takk for svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Banker är skyldiga att följa lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism. Detta innebär att banker måste ha god kännedom om sina kunder och kundernas bankaffärer. Banken måste till exempel förstå syftet med de transaktioner som kunder vill göra.

Om du som kund vill göra en transaktion som uppfattas som ovanlig, till exempel att du vill flytta 1 miljon kronor från ett konto till ett annat, måste banken ställa frågor om transaktionen för att förstå var pengarna kommer ifrån och vad syftet med transaktionen är. Banken kan då behöva se till exempel avtal, kvitton eller liknande, och du kan också behöva visa upp en giltig ID-handling.

Det är alltså ingen konstigt att banken ställde frågor till dig, och det betyder inte att banken misstänker dig för att ha gjort något fel. Det är endast eftersom banken enligt lag är skyldig att ställa dessa frågor. Om du kunde visa att pengarna kommit från en husförsäljning som gått korrekt till borde det inte vara några problem för dig att flytta pengarna.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare