Varför tar mitt ärende så lång tid?

Hejsa, för en tid sen var jag inne på förhör Ang ett brott jag gjort mig skyldig till och erkände detta. Handläggaren/Förhörsledaren frågade mig om jag gick med på strafföreläggande om åklagaren skulle yrka på detta. Nu har det gott över 1 månad sen förhöret och jag har haft sporaliskt kontakt med åklagarsidan, dom säger att det är under handläggning. Kan det vara så att dom inte ger något straff alls? Jag har skrivit till dom att depression och psykisk ohälsa har gjort att jag gjort detta brott, och uppropar skyddstillsyn ihop med böter och har även sagt att i förhör att jag har skuldsanering så böter finns det inga medel att betala. I ett strafföreläggande kan åklagaren uppropa fängelse då eller är detta ett tillfälle för mindre åtgärder som ex övervakare? Allt är klart och undrar varför åklagsrkammaren tar tid, för mig låter det som att inget åtal som skall tas i tingsrätten är på tapeten i vilket fall och flera av mina vänner här sagt samma sak. Hade det varit fängelse dom hade åklagaren förmodligen handläggt ärende snabbare. Jag fick också ta bilder och dom dokumenterade fingeravtryck osv. Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad får dömas ut genom strafföreläggande?

Nu vet jag inte vad det är för brott som du är misstänkt för, men generellt kan jag säga att strafföreläggande inte får utfärdas från åklagaren för andra straff än böter eller villkorlig dom (48 kap. 4§ rättegångsbalken). Det innebär att åklagaren inte kan utfärda fängelsestraff eller skyddstillsyn via ett strafföreläggande. Ska fängelse eller skyddstillsyn dömas ut måste målet gå till tingsrätten. Polisen har som rutin att fråga om godkännande av strafföreläggande, även om det inte skulle bli aktuellt.

Varför har det tagit sådan tid?

Det är svårt för mig att säga varför det just i ditt fall har tagit tid utan att du hört något om ärendet. En månad sedan förhöret skulle jag dock inte säga är ovanligt. Handläggningstiderna på polisen, åklagarmyndigheter och tingsrätten kan vara ganska långa och en månad är nog inte ovanligt. Innan ärendet går till tingsrätten skulle du sannolikt bli kontaktat av polisen för att slutunderrättas i ärendet, om du inte redan har blivit det. Annars är det möjligt att det ligger hos Åklagarmyndigheten i väntan på att de ska fatta beslut om åtal ska väckas eller inte. Bara för att brottet är erkänt betyder inte det att det är klappat och klart så att säga, åklagaren måste även bevisa brottet utöver detta. Men om åklagaren beslutar sig för att väcka åtal kommer din nästa kontakt i sådana fall vara med tingsrätten, som kommer skicka ut en stämning med kallelse till förhandling. Det kan då även ligga en tid hos tingsrätten innan de skickar ut kallelse. Men jag tror inte att påföljden utgör skälet till att det tagit tid. Det kan vara påg rund av att det inte går att bevisa, att fler utredningsåtgärder måste vidtas innan åtal kan väckas, eller att åklagaren har skickat åtalet vidare till tingsrätten som inte hunnit kalla.

Då jag inte vet vad det är för brott det gäller, är det svårt för mig att ge mer specifik rådgivning, men sannolikt tar det tid på grund av resursfrågor och liknande. Men en månad är inte särskilt länge i detta sammanhang. Jag rekommenderar dig att kontakta polisen eller Åklagarmyndigheten och fråga vad som händer i ärendet, för att få ett bättre svar.

Hoppas du har fått någon vägledning i dina frågor, annars är du välkommen att återkomma till oss!

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare