Varor köpta på färja, vilket land är de köpta?

Hej, Jag vill fråga om man köper varor från båt i internationellt vatten i Baltic havet. Varifrån räknas varorna vara köpta? Är det båt nationell eller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När man handlar varor på färjor så beror det på varifrån färjan har åkt, var den lägger till under resan samt vilken destination den ankommer till. Det kan även variera beroende på vilket vatten färjan befinner sig i för stunden. Exempelvis i Östersjön kan det spela roll om du köper varorna när färjan är iland eller ombord under resan, detta då vissa ställen färjan stannar till på inte tillhör EU:s skatteområde och du därmed anses ha handlat utanför EU. Detta påverkar exempelvis om du får köpa varorna skattefritt eller ej samt hur mycket du får lov att ta in av exempelvis alkoholhaltiga drycker samt tobak.

Ett tips är att kolla med bolaget du åker med om du vill ha klara svar på hur det fungerar på precis den färjan du åker.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Carolina LundhRådgivare