FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess30/03/2021

Vart anmäler man brott mot offentlighet- och sekretesslagen?

Jag är rektor på en skola och en av mina anställda lärare har brutit mot offentlighet och sekretesslagen. Vart anmäler jag dethär?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För brott mot tystnadsplikten gäller att den enskilde som tystnadsplikten är avsedd att skydda ska anmäla brottet (20 kap. 5 § tredje stycket brottsbalken). Däremot kan även andra personer, så som du som rektor för en skola, anmäla brott mot offentlighet- och sekretesslagen till Justitieombudsmannen (JO).

Hör gärna av dig om du skulle undra över något!

Peter PargellRådgivare