FrågaSKATTERÄTTÖvrigt24/04/2019

Vart betalar man skatt när man jobbar i Norge?

hej lawlin!!!

ja fick jobb i norgie så innan ja flytta till vem ska ja betala skatt norgie eller sverige????

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Som jag förstått din fråga undrar du i vilket land du ska betala skatt.

Huvudregeln är, enligt det nordiska skatteavtalet, att man ska betala skatt i det land där man utför sitt arbete. Alltså kan du bo i Sverige men jobba i Norge och då ska skatten betalas i Norge. Så länge du jobbar i Sverige ska du betala skatt i Sverige och när du börjar jobbet i Norge ska du betala skatt där.

Dock finns det vissa undantag från huvudregeln, exempelvis som du har en offentlig tjänst, arbetar på ett flyg och om du bor i en svensk gränskommun och arbetar i en norsk gränskommun. Då betalas skatten i Sverige. Men av din fråga så antar jag att du kommer bo i Norge och jobba där, då blir dessa undantag inte aktuella. Du kan läsa mer om beskattning för arbete i Norge HÄR.

Du kommer alltså börja betala skatt i Norge så fort du börjar arbeta där.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Masis VardanianRådgivare