Vart går gränsen mellan en inneboende och en andrahandshyresgäst?

Jag har en tvårumslägenhet i Stockholm som jag haft i 20 år. Jag är inte där mer än någon gång i halvåret numera. Vi kommer att flytta dit i framtiden hoppas jag och vill inte släppa kontraktet. Hyra ut i andra hand får man inte enligt ägaren. Kan man låsa ett av rummen för att skydda egna saker och ha en inneboende även om hyresvärden är emot detta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du utan tillstånd från din hyresvärd kan hyra ut din lägenhet till en inneboende om du behåller ett rum i lägenheten för egen användning (förvaring).

Regler kring inneboende och andrahandsuthyrning
Som utgångspunkt finns inget tillståndskrav från hyresvärden för att man ska få ha en inneboende i sin lägenhet (12 kap. 41 § jordabalken, JB). Det är dock förbjudet för en hyresgäst att utan tillstånd hyra ut sin lägenhet i andra hand (12 kap. 39 § JB). Detta kan vara en grund för förverkande av lägenheten enligt 12 kap. 42 § JB.

Vart gränsen går mellan en tillåten inneboende och en otillåten andrahandshyresgäst kan vara svår att avgöra. Det som är tillåtet är en så kallad "partiell sublokation", alltså att endast en del av lägenheten hyrs ut medan den ursprunglige hyresgästen bor kvar. I praxis (RH 2007:18) har det inte varit avgörande om något rum har undantagits från upplåtelsen till den inneboende, utan om personen som är inneboende har en självständig rätt att nyttja lägenheten. Har personen en sådan rätt är det en otillåten andrahandsuthyrning. Av vad jag kan utläsa av din fråga låter det mer som en otillåten andrahandsuthyrning än en upplåtelse till en inneboende, eftersom du själv inte kommer att bo i lägenheten samtidigt som den inneboende.

Tips på vad du kan göra
Det finns i vissa fall möjlighet att inhämta tillstånd för andrahandsuthyrning från Hyresnämnden istället för hyresvärden, till exempel om man tillfälligt arbetar i annan stad eller land (12 kap. 40 § JB). Detta kan kanske vara en möjlighet för dig, viktigt att nämna är dock att detta tillstånd ska begränsas av Hyresnämnden till viss tid, ofta cirka ett års tid (12 kap. 40 § tredje stycket JB).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Annars är du välkommen att höra av dig igen.

Med vänliga hälsning,

Lovisa ErikssonRådgivare