Vart kan man beställa domslut ifrån?

Hej jag vill beställa en specifik dom hur gör jag???

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du vill beställa handlingar i ett mål eller bara läsa domen så ska du kontakta den domstol som hade hand om målet. Domstolen kommer innan de lämnar ut handlingen till dig, göra en sekretessprövning för att se till att inga sekretessbelagda uppgifter lämnas ut. När du begär ut domen har du rätt att vara anonym. Beroende på din doms omfattning och om den finns elektroniskt eller behöver skannas in så kan det kosta pengar att få ut handlingen.

Jag rekommenderar dig att du vänder dig till den domstol som hade hand om målet du är intresserad av. Du kan läsa mer om hur du kan ta del av allmänna handlingar här och beställa domslutet här.

Siva ArifRådgivare