Vart övergår avlastningen till en parkering? Hur går man tillväga för att överklaga en parkeringsbot?

Hej.

Jag hyr ett garage av Bostadsbolaget i en länga bestående av 5 garage med nedfart från gatan in i garaget.

Utanför garagen finns en yta som man står med bilen på innan man kör in i garaget och som är skyltad parkering förbjuden. Jag kom till garaget och ställde min bil utanför garaget för att lasta ur mina sommardäck som jag hämtat upp hos min bror och för att placera dem i garaget. jag var tvungen att organisera om i garaget för att få plats med däcken så att jag kunde komma in med min bil. Under tiden 10 minuter som jag gjorde detta så fick jag parkeringsböter på 850 kr. Detta handlade inte om att jag skulle parkera bilen utanför utan stod där 10 min i samband med urlastning för att därefter köra in bilen i garaget. Dörren till garaget stod på glänt så att man klart kunde se att någon befann sig i garaget. Parkeringsvakten kontrollerade inte om det fanns någon i garaget vilket hade inneburit om han gjort detta fått reda på att jag skulle köra in bilen i garaget och inte hade avsikt att parkera bilen utanför garaget. Jag bestred boten och förklarade händelsen för Göteborgs Stads Parkeringsbolag men fick avslag då dom ansåg att jag parkerat bilen där. Jag har nu skrivit tillbaka och förklarat att jag inte har parkerat där utan höll på med urlastning av material från bilen och att min avsikt var att köra in bilen i garaget som jag hyr. Jag har ännu inte fått svar från dem men förväntar mig inte att svaret ska bli annorlunda än det svar jag fick först. Vad gör jag!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstår din fråga rätt har du fått en parkeringsbot på grund utav att du ansetts ha parkerat bilen utanför garaget medans du organiserade om för att få plats med bil och däck.

Det med parkering och av/på lastning är något som många inte riktigt vet reglerna kring och det är lätt att det blir missförstånd mellan parkeringsbolagen och den som får boten. Jag hoppas att jag kan hjälpa dig att förstå vad de grundar sin bedömning på. Till sist kommer jag även förklara hur du ska gå till väga för att överklaga parkeringsboten.

Till att börja med finns inte någon bestämd tidsram för hur länge en parkeringsvakt ska vänta innan parkeringsböter utfärdas. En vakt behöver i princip därför inte avvakta med att skriva ut böter, men de väljer ofta att vänta av praktiska skäl. Tiden de väljer att vänta varierar, men det finns inget lagstadgat minimum. I teorin innebär det att en parkeringsvakt kan bötfälla dig inom minuten efter att du avlägsnat dig från bilen, även om detta sällan är något som sker i praktiken.

Som du säger är det tillåtet att lasta av och på bilen där parkeringsförbud gäller. I den frågan ges inte någon tidsbegränsning på hur länge av och på lastningen får ta. Däremot får inte lastningen fördröjas. Det ska alltså ske utan avbrott. I praktiken innebär det att du inte får avlägsna dig från platsen och att det under hela lastningen ska vara tydligt vad du gör. Därmed får du inte föra godset från bilen in till lägenheten eller i vissa fall garaget, om det ligger för långt bort från där bilen är parkerad.
Vill man vara på den säkra sidan bör man därför plocka ut godset ur bilen och sedan flytta bilen till en plats den får stå, för att sedan bära in godset.

Sammanfattning

När det kommer till din fråga har inte jag någon vetskap om hur långt det är mellan garaget och din bil. Det kan därför vara så att förflyttandet av däcken var helt i sin ordning. Tyvärr räknas inte omorganisering för att få plats för däcken och få in bilen som en del av förflyttandet och det är troligt att det är vad parkeringsvakten baserar sin bot på. Detta eftersom du inte längre befinner sig på platsen av bilen när du organiserar garaget och parkeringsvakten inte kan se att det är en förflyttning som pågår.

. Vill du bestrida parkeringsboten ska du skriftligen anmäla det till polismyndigheten. I anmälan ska de omständigheter som ditt bestridande grundar sig på anges, samt den bevisning som du åberopar för att stödja din sak. Anmälan ska ske inom sex månader efter att avgiften har betalats (9 § Lag om felparkeringsavgift).

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Rebecca NilssonRådgivare