FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 14/07/2018

Vart ska jag vända mig när jag inte får ut min lön på grund av att företaget påstår att de kanske måste gå i konkurs?

Jag får inte ut min lön. Dom säger att dom kanske måste gå i konkurs.

Har 200tim som dom inte betalar.

Men vi har inte skrivit ett anställningspapper och jag är inte med i facket men i A-kassan.

Vart vänder jag mej?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Länsstyrelsen ser till att du får ut ett så kallad lönegarantibelopp (22 § lönegarantilagen). Det förutsätter dock att företaget hunnit gå i konkurs först (1 § lönegarantilagen). Egentligen är det konkursförvaltaren som ska informera Länsstyrelsen om att det finns arbetstagare som inte fått ut sin lön ur företaget, men du kan kontakta Länsstyrelsen själv för säkerhets skull också (se ex 11 § lönegarantilagen).

Du måste däremot kunna bevisa eller göra det sannolikt att du faktiskt har haft en anställning på det företaget du påstår ha jobbat hos. Om du inte skrivit ett anställningsavtal kan du kontakta företaget eller konkursförvaltaren och be dem bekräfta dina uppgifter för Länsstyrelsen.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare