Vart ska man vända sig för att få hjälp att driva in en skuld?

För 16 månader sedan sålde jag kläder till en köpare för 11500:- Vi skrev avtal att hon den sista i månaden skulle betala 400:- Hon har sammanlagt betalat 800:- Jag har tagit skärmdumpar på vår konversation dessutom. Om jag går till kronofogden lär sannorlikheten att jag inte får några pengar alls. Hon har ju gjort sig skyldig till avtalsbrott som jag ser det. Hon har vid flertalet tillfällen gett mig datum på när hon säger att hon ska betala. Har rådfrågat polisen för 6 månader sedan och de tyckte jag skulle avvakta en tid innan jag ev skulle göra en polisanmälan. Vad är ert råd? Anlita en jurist, polisanmäla eller vända mig till kronofogden?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur du kan gå tillväga för att få köparen att betala resten av pengarna.

Det jag skulle rekommendera dig att göra är att ta hjälp av kronofogdemyndigheten. Regler om kronofogdemyndigheten finns i lag om betalningsföreläggande och handräckning. Köparen är skyldig dig pengar och kronofogdemyndigheten kan hjälpa dig att driva in skulden om vissa krav är uppfyllda.

För att få hjälp av kronofogdemyndigheten ansöker du om betalningsföreläggande. De krav som måste vara uppfyllda för att ansöka om betalningsföreläggande är:
1. att skulden ska avse pengar, och
2. att sista datum för betalning har passerat

Om du vill läsa mer om hur man ansöker och hur processen går till så finns information på kronofogdemyndighetens hemsida.

Hoppas du fått svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare