FrågaSKATTERÄTTÖvrigt20/06/2018

Vart vänder jag mig för att anmäla skattefusk?

Min hyresvärd hyr ut en lägenhet (snart två) samt husvagn, byggnadsställningar, partytält "svart". Han får in ca 150.000-300.000 sek/år som han inte tar upp i deklaration. Anser inte att detta är rätt och riktigt. Vad gör jag anmälan?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om din hyresvärd lämnar in en ofullständig deklaration till Skatteverket gör han sig skyldig till skattebrott enligt 2 § skattebrottslagen (SBL).

Mitt råd är att du lämnar in ett tips om skattefusk på Skatteverkets hemsida, se här. I formuläret anger du vad du vet om det misstänkta skattefusket. Du bör vara så konkret som möjligt för att underlätta handläggningen, ta upp samma information som du skrivit i din fråga här samt hur länge det hela kan ha pågått. Skatteverket kommer sedan gå vidare med ärendet och utreda huruvida hyresvärden har begått skattebrott eller inte.

Lycka till! Hoppas du fick svar på din fråga. Återkom gärna vid fler funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare