FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott09/09/2021

Vart vänder man sig om man vill anmäla gällande bidragsbrott?

Hej! Jag känner en tjej vars mamma äger ett stort företag. Hon får ut lön från företaget varje månad fast hon inte jobbar där för att det ska se ut som att hon jobbat en längre stund ifall hon behöver gå på A-kassa. Finns det någonstans man kan anmäla det då detta inte kan vara lagligt alls.

Lawline svarar

Hej, tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Svar

Den du bör anmäla det till är troligen försäkringskassan.

Bidragsbrottslagen

Om någon lämnar felaktiga uppgifter till försäkringskassan, vilket leder till eller orsakar fara för att bidrag eller ersättning utgår felaktigt eller med för högt belopp kan göra sig skyldig till bidragsbrott (1 och 2 § Bidragsbrottslag). I ditt fall verkar det som personen ifråga lämnat felaktiga uppgifter vilket möjligen kan klassificeras som ett bidragsbrott. Du bör kunna anmäla dina misstankar till försäkringskassan.

Att fuska med systemet med a-kassa brukas ofta benämnas som dubbelt fusk, då det är en kombination som innebär att man både får pengar man inte har rätt till och undanhåller pengar som borde beskattas. Därför är det extra viktigt att liknande fusk upptäcks och stoppas eller åtminstone anmäls och utreds.

Här är en länk till försäkringskassan där du kan tipsa anonymt: Länk

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare