FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt12/12/2020

Växelvis boende - hur räknas veckorna?

Hej! I år nu när det är 53 veckor stöter jag och mitt ex/barnens far på problem.

Vi har ett domstolsbeslut i grunden där det står följande: Barn 1 och barn 2 ska bo växelvis hos båda partnerna på så sätt att han ska bo hos pappa ojämn vecka och mamma jämn vecka.

Vi har i dagläget varannan vecka och jag önskar att vi rullar på med varannan vecka som då resulterar i ett veckobrev gällande jämn och ojämn vecka medans mitt ex vill ha barnen efter den ojämna veckan som står att han ska ha.

Jag tolkar domstolsbeslut som att ingen av oss har rätt eller fel i frågan när det även står växelvis boende medans han säger sig ha rätt och att han ska fortsätta på ojämna veckor och då ha 2 veckor på raken med våra söner.

Är det verkligen så att mitt ex har rätt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är problemet

Jag tolkar frågan som att du vill veta hur ni ska tolka domstolsbeslutet om umgänge och boende. Jag kommer att besvara denna fråga. Jag kommer även att ge ett förslag till hur ni kan undvika en två veckors period i framtiden.

Frågor om barn, vårdnad, boende och umgänge regleras i föräldrabalken (FB). Dock regleras denna fråga inte direkt i lagen.

Växelvis boende

Ni har en dom om växelvis boende. Barnen är hos dig jämna veckor och de är hos ditt ex udda veckor.

Jag förstår att det kan kännas "fel" eller orättvist att barnen får två veckor hos ditt ex, vecka 53 (2020) och vecka 1 (2021), utan att de får vara hos dig.

Men barnens pappa tolkar avtalet såsom det vanligen tolkas och som det ska tolkas. Du kan tyvärr inte kräva att få barnen vecka 1 (2021), för då följer ni inte domstolsbeslutet där det framgår att du har barnen jämna veckor och ditt ex har barnen udda veckor. (Och det kan ge juridiska problem om domen ska verkställas. Verkställighet är inte är aktuellt här, men jag vill ändå nämna detta, så du förstår logiken).

Fastän barnen är hos ditt ex vecka 53 (2020) och vecka 1 (2021) kategoriseras umgänget och boendet fortsatt som växelvis boende. Ibland blir det lite "fel" beroende på hur kalenderåret ser ut. Men du ska fortfarande ha barnen jämna veckor, därmed blir vecka 2 din första vecka med barnen i 2021.

Semester och högtid

Det är vanligt att avtal om barns boende och umgänge har speciella regler för hur man fördelar högtider och semester såsom jul, påsk, nyår, sommaren, höstlov etc. Om ni har en sådan lösning i domen gäller detta förstås för jul och nyår.

Om ni inte har avtalat hur ni fördelar jul och nyår kan du börja med att prata med ditt ex om hur ni vill ha det. Det finns till exempel många som vill att barnen firar jul med den ena föräldern och nyår med den andra, och att man sen gör tvärtom nästa år. Om ni kommer överens om en lösning kan ni ju fördela dagarna så barnen också får tid med dig vecka 53.

Hur du kan gå vidare med din fråga

Jag hoppas att du med detta fick svar på din fråga!

Om du har behov av ytterligare rådgivning, rekommenderar jag att du tar kontakt med vår juristbyrå för vidare hjälp i ditt ärende. Du kan boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00.

Jag önskar dig god jul och gott nyår!

Vänligen,

Geske Lovmand HvidRådgivare