FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt06/12/2021

Vem ansvarar för felaktigt angiven information vid betalning av parkeringsavgift via app?

Parkerade med Easy park appen som jag gör varje dag.Jag har områdeskoden bland favoriter och därför väljer jag alltid den förvalta favoriten med rätt områdeskoden och startar parkeringen.När jag kommer åter till bilen har jag böter.Ptiden såsom fortfarande pågår har efter mitt förval av favoriter valt en annan områdeskod som inte ens finns på min mobil. Vad gäller här detta är veterligen i te mitt ansvar att den efter att jag valt bland favoriter tar en annan kod som jag inte ens här förvald. Detta kan inte vara möjligt att jag ska stå för detta.

Lawline svarar

Hej, tack för att du väljer Lawline!

Betalar du parkeringsavgift med hjälp av en app, som i ditt fall, är du som konsument alltid skyldig att försäkra dig om att du skriver in rätt information.

I situationen som du beskriver är du skyldig att betala parkeringsboten. När du använder appen har du som konsument tekniskt sett ingått ett avtal med bolaget som erbjuder parkeringsplatsen. Du har accepterat villkoren och accepterat att det är du som ansvarar för eventuella fel.

Ett liknande fall har prövats i hovrätten - https://lagen.nu/dom/rh/2016:42.

Med vänlig hälsning!

Martin CarlehedenRådgivare