Vem ansvarar för när en hund biter en annan hund?

Hej! Jag och min sambo var hemma hos hans syster med våran hund. I huset befann sig hela min sambos familj och 2 andra hundar. På kvällen kommer en bekant till min sambos syster och släpper in sin hund i huset utan att berätta det för någon. Ingen visste alltså att det kom en till hund. Min hund som då vaktar sin flock går till attack och biter hunden i benet så att den får sy.

Är det jag som ska stå för kostnaden trots att hon släpper in en hund i min hunds revir utan att berätta för någon av oss andra hundägare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Lagen om tillsyn över hundar och katter anger att en hunds ägare eller innehavare har ett strikt skadeståndsansvar. Detta innebär att du som ägare ansvarar för all skada som din hund orsakar, även när du till exempel inte har tillsyn över hunden (19 § lag om tillsyn över hundar och katter).

Ett djur räknas inom skadeståndsrätten som saker och en skada på ett djur utgör därför en sakskada. Eftersom din hund har bitit en annan hund har din hund därför orsakat en sakskada som du är skadeståndsskyldig för, även fast det kan kännas orimligt i situationen.

Storleken på skadeståndsbeloppet kan dock sättas ned (jämkas) om hundägaren till den skadade hunden anses ha medverkat till skadan. Beroende på övriga omständigheter skulle det möjligen kunna anses att hundägaren har medvållat till skadan på sin hund genom att släppa ut hunden i ett hus med flertalet andra hundar utan att informera de andra hundägarna. Observera dock att det slutligen blir upp till domstol att besluta om jämkning är aktuellt och att det blir upp till dig att visa att den andre hundägaren har medvållat till skadan (6 kap. 1 § andra stycket skadeståndslagen).

Jag hoppas du känner dig nöjd med ditt svar! Om inte kan du alltid höra av dig till oss igen.

Vänligen

Madeleine RunessonRådgivare