Vem ansvarar för skador en hund orsakar?

Hejsan!

En av mina vänner är hundvakt och nu har den hunden klättrat upp på min bil så nu är den full med repor.

Vems ansvar är det när det gäller skadorna på bilen? Hundägaren eller hundvakten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga gäller skador orsakade av en hund och därför är lagen om tillsyn över hundar och katter (LHK) tillämplig.

Hundägaren ansvarar för skadorna på din bil
Hundens ägare har ansvar att hålla sin hund under tillsyn och ta hand om den som behövs för att förebygga att hunden vållar skador eller andra olägenheter (1 § LHK). Det innebär även att hundägaren har ansvar för all skada som vållats av dennes hund oavsett om hundägaren har orsakat skadan eller inte (19 § LHK).

Hundägaren kan begära att få ersättning av den som vållat skadan
Däremot så har hundägaren så kallad regressrätt mot den som vållat skadan (19 § LHK). Det innebär att hundägaren efter att ha betalat skadestånd till dig kan ha rätt att få betalt av din vän. Varför det är så är för att det var din vän som tog hand om hunden när skadorna uppkom, och kan på så vis anses vara vållande av skadorna.

Sammanfattning
Det är hundägaren som har ansvar för att betala för skadorna som uppkommit på din bil. Däremot kan hundägaren sedan begära betalning av personen som vållade skadan, vilket i detta fall kan vara din vän som var hundvakt.

Med vänliga hälsningar,

Vendela TingshammarRådgivare