FrågaKÖPRÄTTKöplagen22/07/2020

Vem är ansvarig för att ACn i bilen jag köpte är trasig?

Vi köpte en bil i höstas där det stod att AC finns i bilen. Nu när det blir varmt har vi upptäckt att den inte fungerar och att det är ett stort dyrt fel på den. Det framkom ingenting sånt i annonsen och dom sa att det inte sanna några fel på bilen. Vad kan vi göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga varierar något beroende på om du köpt bilen av en näringsidkare, som en bilhandlare, eller om du köpt bilen av en privatperson. Jag kommer därför svara utifrån båda alternativen.

Om du som privatperson köpt bilen av en näringsidkare är det konsumentköplagens som blir tillämplig (1 § KKöpL). Skulle du istället ha köpt bilen av en privatperson blir köplagens regler tillämpliga.Jag tolkar det som att du köpt bilen begagnad. Bilen ska då anses vara felaktig om den är i sämre skick än du med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta (17 § KKöpL respektive 19 § KöpL). Frågan om bilen är att anse som felaktig beror därför på vad du betalade för bilen samt hur gammal bilen är. Nästa fråga blir då om ACn var trasig vid köpet. Säljaren av bilen är ansvarig för den trasiga ACn endast om ACn var trasig när du köpte bilen (20 § KKöpL respektive 21 § KöpL). Eftersom det gått mer än 6 månader sedan du köpte bilen gäller inte längre presumtionen att felet fanns vid köpet (20a § KKöpL). Troligtvis lär det därför bli svårt att bevisa att ACn var trasig vid köpet eftersom det gått ganska lång tid och en AC kan gå sönder närsomhelst, och kan du inte bevisa det kan du inte heller hålla säljaren ansvarig för felet.

Jag rekommenderar dig ändå att reklamera felet till säljaren av bilen snarast, eftersom du förlorar din rätt att reklamera om du inte gör det inom skälig tid (23 § KKöpL respektive 32 § KöpL). Kanske kan du och säljaren komma till en kompromiss kring den trasiga ACn, ett prisavdrag kanske skulle vara möjligt?

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare