Vem är ansvarig för en årsskrift som ges ut av en förening?

Vem skulle kunna ställas till ansvar för en uppgift i en text som av någon skulle uppfattas som kränkande, i en årskrönika som ges ut av en förening. Ansvarig utgivare saknas, men det finns en redaktionskommitté. Artiklar lämnas in av allmänheten, men även artiklar av avlidna skribenter kan publiceras. Är resp skribent ansvarig för ev förtal och i det fall det handlar om en avliden skribent faller ansvarsfrågan?

Stort tack på förhand för svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler kring tryckta skrifter hittar du i tryckfrihetsförordningen (TF).

Först och främst kan nämnas att rätten att uttrycka sig i skrift sträcker sig långt. För att ställa någon till ansvar rent juridiskt krävs dubbel kriminalisering, det vill säga att brottet är kriminaliserat både i tryckfrihetsförordningen och i brottsbalken (7 kap. 1 § TF). Att en text uppfattas som kränkande behöver därmed inte medföra några påföljder rent juridiskt, däremot om det skulle kunna röra sig om till exempel hets mot folkgrupp eller, som du nämnt, förtal kan det vara aktuellt att ställa någon till ansvar.

Den som är ansvarig för tryckfrihetsbrott i en periodisk skrift är i första hand som du säger utgivaren (8 kap. 1 § TF). I andra hand är det ägaren till skriften som är ansvarig (8 kap. 3 § TF), finns det ingen ägare är det den som tryckt skriften (8 kap. 4 § TF), och finns det ingen tryckare är det den som spridit skriften som ska hållas ansvarig (8 kap. 5 § TF). Om det exempelvis är föreningen som äger skriften är det på så vis dem.

Jag hoppas du fick svar på det du undrade!

Vänligen,

Ellinor Wåhlin DahlbergRådgivare