Vem är fastighetens ägare vid pantsättning?

Vid pantsättning av fast egendom måste en rad rekvisit uppfyllas för att pantsättningen ska

anses som giltig. Ett av dessa rekvisit är att pantsättningen ska ske av fastighetens ägare, vem

anses egentligen som fastighetens ägare när det gäller pantsättning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Pant avseende fast egendom regleras i Jordabalken (JB) 6:e kapitel.

Precis som du skriver så är ett rekvisit för en giltig pantsättning att pantsättningen sker av fastighetens ägare enligt 6 kap 2 § 1 st JB. Det man menar med fastighetens ägare är den ägare som civilrättsligt äger fastigheten, alltså den som exempelvis har förvärvat fastigheten på ett korrekt sätt och vars anspråk skulle stå sig i en rättslig prövning.

Detta blandas lätt ihop med rekvisitet i 6 kap 1 § 1 st JB, som anger att ägaren av en fastighet kan upplåta panträtt. Här syftar man på den ägare som senast sökt lagfart enligt 22 kap 1§ JB.

Sammanfattning

Med fastigheters ägare syftar man på den civilrättsliga ägaren av fastigheten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare