Vem är skyldig att ersätta skada på ett kylskåp i en lägenhet?

Hej!

Jag tänkte fråga, en glasskiva i vårt kylskåp gick sönder då min sambo la in en varmkastrull på skivan. Vår fastighetsskötare bytte ut den och vi fick en faktura på 400kr. Är det så att vi måste betala för den?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om ni bor i en hyresrätt så hittar vi de tillämpliga reglerna i 12 kap. JB. Där stadgas att du som hyresgäst under hyrestiden ska vårda lägenheten och vad därtill hör väl, samt är skyldig att ersätta all skada som du vållar eller som orsakas genom vårdslöshet eller försummelse av någon i ditt hushåll (12 kap. 24 § JB). Att ställa en varm kastrull på en kall glasskiva får nog anses vara vårdslöst eftersom en vanlig följd av det handlandet är just att glasskivan spricker. Du är därför skyldig att betala för ersättningen av glasskivan, under förutsättning att 400 kr är en skälig summa för en ny glasskiva.

Om ni bor i en bostadsrätt så hittar vi reglerna i bostadsrättslagen. Som bostadsrättshavare ska du på egen bekostnad hålla lägenheten i gott skick om inte annat framgår av föreningens stadgar (7 kap. 12 § BrL). Det finns även några undantag enligt vilka bostadsrättsföreningen är ansvariga, men dessa undantag är inte tillämpliga på din situation.

Sammanfattningsvis är du skyldig att ersätta glasskivan oavsett om du bor i en hyresrätt eller i en bostadsrätt.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare