Vem ärver?

Min morbror har avlidit , han var ogift inga barn

Min mor är det enda syskon( av 11 ) som lever.

Ärver hon allt? Några av de döda syskonen har barn som lever.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Denna fråga handlar om arvstagarrätten. Vid frågor om arv aktualiseras ärvdabalken regler.

Om den avlidna inte har skrivit något testamente kommer att arvet att fördelas genom den legala avrsordningen. Denna avrsordning regleras i ärvdabalkens första kapitel och fungerar på följande vis. I första hand ärver den avlidnas barn, 2 kap. 1 § ÄB. Om det avlidna inte har några barn kommer arvet att fördelas på den avlidnas föräldrar. Om förädlarna även är avlidna kommer arvet fördelas på syskonen, vidare om syskonen är avlidna så kommer syskonbarnen att träda in i syskonets ställe och så vidare, se 2 kap 2§ ÄB.

I första fall kommer din morbrors föräldrar ärva av honom, då han inte lämnar efter sig några barn. Om dessa föräldrar är avlidna kommer hans syskon ärva. Det betyder att din mamma kommer ärva 1/11 av det arvet, resterande kommer hans andra syskon ärva. Men eftersom resterande syskon är döda så kommer deras barn att ärva den del som deras förälder har rätt till. Det vill säga att varje syskon (eller syskonbarn) i detta fall ärver 1/11 av arvet.

Återkom gärna om du har fler frågor!

Vanessa Butler OlssonRådgivare