Vem ärver, efterlevande make eller särkullbarn?

Hej !

Om man Är gift och har två egna barn , maken har även han 2 egna barn.

Inga gemensamma.

Vad gäller om någon dör?

Sitter ju inte i orubbat bo då

Vad gäller för särkullbarnen efter den avlidne om dessa villa ha ut sitt arv direkt ?

Ärver den ena maken/ makan först hälften? ( Man äger väl den halvan )

Sen hälften av den andra halvan & särkullbarnen delar på 4:de del

Är det arvslotten ?

Laglott en halv 4:de del ?

Eller hur ligger det till ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att det inte finns något testamente i ditt fall.

Särkullbarnen ärver först

När en person som är gift dör sker det först en bodelning (23 kap. 1 § ärvdabalken). Det som dödsboet sedan får efter bodelningen utgör kvarlåtenskapen efter personen som dött. De som sedan är närmaste arvingar till kvarlåtenskapen är personens barn (2 kap. 1 § ärvdabalken). I ditt fall är det din mans två särkullbarn. Du har helt rätt i att särkullbarnen har rätt att få ut sitt arv direkt (3 kap. 1 § ärvdabalken). Detta gäller hela kvarlåtenskapen efter din man. Kvarlåtenskapen kommer då att delas lika mellan särkullbarnen. Varje särkullbarns arvslott är alltså hälften av kvarlåtenskapen. Detsamma gäller för din man om du skulle dö först.

Särkullbarnen kan vänta med att få ut sitt arv

Särkullbarnen har dock möjlighet att avstå sitt arv till förmån för den efterlevande maken (3 kap. 9 § ärvdabalken). I sådana fall tar särkullbarnen del av sitt arv först när både du och din man har dött.

Och laglotten då?

Laglotten är halva arvslotten (7 kap. 1 § ärvdabalken). Det innebär att en förälder genom ett testamente kan inskränka sina barns arvsrätt till hälften, men inte mer. Du har alltså rätt i att laglotten är halva arvslotten men eftersom det inte verkar finnas något testamente i ditt fall så har det egentligen ingen större betydelse.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem till oss på Lawline!

Vänligen,

Mimmi ÖstlingRådgivare