Vem ärver mig om hela familjen skulle omkomma i en flygolycka?

Vi är ett gift par i 50 års åldern med vuxna ogifta barn.

Vi bor i en villa. Köpt ihop som gifta. Inga testamenten är skrivna.

Både min fru och jag har gifta biologiska föräldrar i livet.

Vi har båda syskon ( jag en bror och min fru två bröder. Dessa har familj och barn)

Dotter i samboförhållande i Stockholm har en gemensamt förvärvad bostadsrätt med sin sambo.

Om hela familjen skulle omkomma i tex en flyg olycka vem ärver då oss?

Mvh/ Sten

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta vem som skulle ärva er om du, din fru, era föräldrar och syskon samt deras barn skulle omkomma i en flygolycka. Jag kommer att hänvisa till ärvdabalken (ÄB) när jag besvarar din fråga.

Arvingen/arvingarna ska anses ha dött först och ärver därmed ingenting

I situationer där man inte kan avgöra om det är arvlåtaren eller arvingen som avled först, något som exempelvis kan vara fallet vid en flygolycka, så utgår man från att arvingen avled först (ÄB 1 kap. 2 §). Detta innebär att de personer som avlider med dig i en olycka inte kan ärva dig. Nedan kommer jag att gå igenom arvsordningen och till sist besvara din fråga om vem det är som kommer att ärva dig.

Den första arvsklassen

Det är den första arvsklassen som är först i tur att ta arv. I denna arvsklass tillhör den avlidnes barn, eller om det är så att barnet/barnen inte längre lever när föräldern går bort, den avlidnes barnbarn. Är barnbarnet avlidet träder den avlidnes barnbarnsbarn osv. (ÄB 2 kap. 1 §). Du nämner inget om att du och din fru ska ha barn så därmed tolkar jag det som att ni inte har några. Vi kan därför gå vidare till nästa arvsklass.

Den andra arvsklassen

I den andra arvsklassen tillhör den avlidnes föräldrar och, om någon av dem är avliden, den avlidnes syskon, syskonbarn, syskonbarnbarn osv. (ÄB 2 kap. 2 §). Detta innebär att det är först dina föräldrar som ärver, och annars dina syskon och därefter syskonbarn. Din fråga gäller vad som skulle hända om dina föräldrar, syskon och syskonbarn skulle avlida. Vi går därför vidare till nästa arvsklass.

Den tredje arvsklassen och den Allmänna arvsfonden

I den tredje arvsklassen tillhör den avlidnes far- och morföräldrar och, om någon av dessa är avliden, ärver dennes barn, dvs. den avlidnes moster, morbror, faster eller farbror (ÄB 2 kap. 3 §). Detta innebär att om du har far- och morföräldrar vid liv så är det dem som kommer ärva dig. Är någon av dem avliden blir det istället dina mostrar, morbröder, farbröder eller fastrar som ärver. Om ingen av dessa är vid liv så tillfaller arvet istället den Allmänna arvsfonden. Den Allmänna arvsfonden är en fond där tanken är att pengarna ska gå till allmännyttiga ändamål. Mottagare av pengar ur fonden är barn, ungdomar, personer med funktionsnedsättning och äldre. Du kan läsa mer om den Allmänna arvsfonden här.

Sammanfattningsvis är det förmodligen den Allmänna arvsfonden som kommer att ärva dig om din familj omkommer med dig i en olycka. Detta förutsätter dock att du inte har skrivit ett testamente. Jag hoppas att svaret kan ge viss vägledning, om jag har missförstått din fråga är du självklart välkommen att återkomma med en ny!

Med vänliga hälsningar,

Sandra BargabrielRådgivare