Vem ärver min avlidne halvbror?

Hej! Min halvbror har gått bort nyligen och har ingen fru/sambo eller barn. Vi var 3 syskon och har samma mamma , som fortfarande finns i livet, men min halvbror samt halvsyster har en annan pappa som är avliden sedan många år. Hur är arvsordningen i detta fall ? Vem ärver min halvbror ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vem som ärver när någon avlider regleras i ärvdabalken (ÄB).

Den legala arvsordningen

Vem som har rätt att ärva regleras genom den legala arvsordningen. Den består av tre arvsklasser, första andra och tredje. De som ingår i första arvsklassen har rätt att ärva i första hand. Det är den avlidnes bröstarvingar, det vill säga dennes barn (2 kap. 1 § ÄB). Du skriver att din halvbror inte har några barn, vilket innebär att man går vidare till arvsklass två. I den andra arvsklassen ingår den avlidnes föräldrar (2 kap. 2 § ÄB). Föräldrarna ska få hälften var av arvet. Detta innebär att din halvbrors mamma och hans pappa har rätt till hälften var av hans arv.

Barn kan träda i sina föräldrars ställe

Inom svensk rätt finns en princip som kallas för istadarätten. Den innebär att ett barn kan träda i sin avlidne förälders ställe och ta emot ett arv som föräldern skulle fått om denne varit i livet (2 kap. 2 § andra stycket ÄB). Även halvsyskon kan träda i en, med den avlidne, gemensam förälders ställe och ärva efter sitt halvsyskon (2 kap. 2 § tredje stycket ÄB).

Vad innebär detta i din situation?

Detta innebär att din halvbrors mamma och hans pappa ska dela lika på hans arv. Eftersom hans mamma är i livet ska hon få sin halva. Eftersom hans pappa är avliden ska pappas andra barn träda i hans ställe. Alltså kommer din halvsyster träda i sin pappas ställe och få den andra halvan av arvet. Detta innebär att du inte kommer ärva din halvbror, eftersom er gemensamma mamma fortfarande är i livet.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare