FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/06/2021

Vem ärver min fasters avlidna make?

Vem ärver min faster som är änka och inte har några barn. Hon och hennes avlidna make hade inte något testamente.Ärver hennes makes syskon något efter sin bror? och i så fall hur stor del?Hennes avlidna make hade heller inga barn.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din faster blivit änka och du undrar om hennes avlidna makes syskon ärver något efter sin bror samt vem som ärver efter din faster. Jag kommer att hänvisa till ärvdabalken (ÄB) som innehåller regler om arv och testamente.

Vem ärver en avliden make?

Om det inte finns något testamente (vilket jag nu utgår från) så gäller den legala arvsordningen. Vi tittar därför i ÄB 2 kap. som består av de lagregler som gäller för arv när en avliden person inte har skrivit något testamente.

Vi börjar med att utreda vem som ärver efter din faster. Du skriver att din faster och hennes avlidna make inte hade några barn vilket betyder att det är hans föräldrar som ska ärva efter honom (ÄB 2 kap. 2 §). Om föräldrarna också är avlidna är det precis som du skriver, hans syskon som står i tur att ta arv. Det är därmed din din fasters makes syskon som har arvsrätt efter sin bror. Arvet ska delas lika mellan dessa.

Men eftersom att din fasters make var gift när han avled är det istället din faster som ärver all egendom först (ÄB 3 kap. 1 §). Syskonen har då istället rätt till ett så kallat efterarv som de kan ta ut efter att din faster avlider (ÄB 3 kap. 2 §).

Sammanfattningsvis är det din faster som ärver sin make och därefter makens syskon som har rätt till ett efterarv.

Vem ärver din faster?

Vi går vidare till att utreda vem som ärver din faster. Eftersom din faster inte har några barn är det, precis som tidigare konstaterat, din fasters föräldrar, eller om de är avlidna, din fasters syskon, som ärver din faster (ÄB 2 kap. 2 §). Är din fasters syskon också avlidna är det istället syskonbarn och syskonbarnbarn som ärver, d.v.s. du m.fl. Arvet ska återigen delas lika mellan arvingarna).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, om jag har missförstått den är du självklart varmt välkommen att återkomma med en ny.

Med vänliga hälsningar,

Sandra BargabrielRådgivare