Vem ärver min gåva, sambo eller mina barn?

Är sambo sedan 26 år och vi har tre gemensamma barn 20,24,26 år.

Jag har tagit över mina föräldrars sommarstuga som gåva . Vem ärver när jag går bort ? Behöver jag skriva testamente ? Kan våra barns respektive göra anspråk på sommarstugan och de är gifta eller sambo ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sambor har i Sverige ingen lagfäst arvsrätt. Istället kan sambor ge varandra en sådan rätt genom ett upprättande av testamente. Även om sambos inte ärver varandra har de fortfarande rätt att genomföra en bodelning om det inte finns ett samboavtal som stadgar annat, 8 § Sambolagen. Bodelningen innebär att den gemensamma samboegendomen dvs bostaden och bohaget, delas lika mellan den efterlevande sambon och dödsboet. Den gemensamma samboegendomen utgörs av bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning, 3§ Sambolagen. I samboegendomen ingår inte sådant som den ena sambon fått i gåva av någon annan, med villkoret att egendomen ska vara mottagarens enskilda egendom, 4§ p. 1 Sambolagen. Vad gäller bostad förutsätts till och med att det rör sig om eran permanentbostad vilket sommarstugan inte gör, 5§ Sambolagen. Men hänsyn till dessa omständigheter är sommarstugan således inte att betrakta som samboegendom och ska därför inte räknas med i bodelningen.

Vad gäller dina barn har de alltid rätt till sin laglott. Laglotten utgör hälften av arvslotten, 7 kap. 1§ Ärvdabalken (ÄB). Denna del kan du inte inskränka genom testamente.

Sammanfattning: Din sambo kommer inte per automatik ärva dig eftersom sambor inte har någon lagfäst arvsrätt. Önskar du att din sambo ska ärva dig råder jag därmed dig att upprätta ett testamente. För mer information om hur du upprättar en sådan se här. Jag vill erinra dig om att bara för att du väljer att upprätta ett testamente så har du inte fria tyglar att testamentera bort vad du vill. Dina barn kommer alltid ha rätt till sin laglott. Då bröstarvingar ingår i första arvsklassen kommer dina barn ha rätt till hela din kvarlåtenskap, såvida du inte testamenterat om något annat, 2 kap. 1§ ÄB. Alltså kommer dina barn ärva sommarstugan ifall du ej uppför något testamente.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare