Vem ärver när det inte finns bröstarvingar?

Om min morbror avlider och det inte finns något testamente vem ärver han då. Han har inga föräldrar i livet och inga barn, bara en syster kvar i livet som har barn resten av syskonen är avlidna men deras barn finns i livet. Går hela arvet till systern som är i livet ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vem som ärver din morbror först när han avlider. Reglerna som styr vem som ärver vem finns i Ärvdabalken (ÄB)

Som huvudregel är det personens barn som ärver då det är bröstarvingar och är första arvsklassen (ÄB 2 kap. 1 §). Men då du säger att det inte finns några så är det andra arvsklassen som ärver. Först och främst är det föräldrarna som delar på arvet (ÄB 2 kap. 2 § 1 stycket). Men då de inte längre lever så delar deras barn gemensamt på arvet, dvs den avlidnas syskon (ÄB 2 kap. 2 § 2 stycket). Om något syskon har avlidit, som i detta fall, så träder dennes barn in i stället och får den delen av arvet (ÄB 2 kap. 2 § 2 stycket).

Exempel
För att göra detta enklare kommer jag nu göra ett exempel.

Vi säger att din morbror lämnar en kvarlåtenskap med ett värde på 1 miljon kr. Då båda föräldrarna har avlidit samt att din morbror inte har några barn så är det hans syskon som ärver (ÄB 2 kap. 2 § 2 stycket). Vi säger i detta fall att han hade 4 syskon, vilket innebär att de ärver 1/4 vardera. Då ena systern lever så får hon sin fjärdedel av arvet, dvs 250 000 kr. När det gäller övriga delen av arvet så delar barnen till syskonen, på den arvslott som hade gått till syskonen om den varit vid liv (ÄB 2 kap. 2 § 2 stycket). Vilket innebär att om ett av syskonen har två barn som lever så delar de på ¼ av arvet, dvs 1/8 vardera som i mitt exempel blir 125 000 kr. Om ett annat av syskonen däremot bara har 1 barn som lever så tar den hela beloppet på 250 000 kr.

Makes arvsrätt

Det är också värt att observera makes arvsrätt (3 kap. ÄB). För om din morbror är gift när han avlider så tillfaller kvarlåtenskapen hen (ÄB 3 kap. 1 §). I sådant fall får arvingarna till morbrorn inte ut sin del av arvet efter honom förens efter makens bortgång (ÄB 3 kap. 2 § 1 stycket).

Då det inte framgår av din fråga om han är gift eller ej, så går jag inte in djupare på det.

Sammanfattning
Som svar på din fråga, nej hela arvet går inte till den efterlevande systern. Utan barnen, till de syskonen som inte längre lever, delar på arvet som ovan har visats.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Beatrice KarlssonRådgivare