Vem ärver när ett ogift syskon utan barn avlider?

Min avlidna frus bror som är ensamstående utan barn, vilken arvsordning gäller?

Jag eller mina 2 söner?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

När jag besvarar din fråga så kommer jag att utgå från att dina söner är din och din avlida frus gemensamma barn, dvs bröstarvingar. Jag kommer även att förkorta ärvdabalken till ÄB som är tillämplig när det gäller arv.

Istadarätten

Istadarätten innebär att om en arvinge, din fru, är avliden så träder dennas avkomlingar i den avlidnas ställe vad gäller rätten till arv. Det innebär att om sönerna också var hennes barn så kommer de att ärva det din avlidna fru skulle ha fått.

Andra arvsklassen

I ditt fall så hade arvlåtaren, din frus bror, inga arvingar eller make som har rätt till arv. Då går arvet till den andra arvsklassen, vilket är arvlåtarens föräldrar och deras barn (2 kap. 2 § ÄB). Jag antar att din avlidna frus och brors föräldrar, dina söners morföräldrar, också är avlidna vilket innebär att arvet kommer att fördelas lika på de syskon som finns. Var din fru det enda syskonet så kommer hela broderns arv att komma till dina söner.

Stripalgrundsatsen

Stripalgrundsatsen innebär att varje gren inom en arvsklass ska ta lika stor del av kvarlåtenskapen. Det betyder att om det inte finns ett testamente så kommer arvet att fördelas lika mellan de barn som arvlåtaren lämnar efter sig. Jag antar att det inte finns ett testamente och då kommer sönerna att dela lika på arvet.

Sammanfattning

När din avlidna frus bror dör så kommer dina söner att dela lika på arvet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga

Vänligen,

Kajsa SvenssonRådgivare