Vem ärver ogift person utan barn?

Kvinna utan barn. Blev änka 2003. Makarna var särbor. Båda har syskonbarn. Vem ärver kvinnan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom att du inte nämner att det finns något testamente kommer jag utgå från den legala arvsordningen som anges i ärvdabalken (ÄB). Arvsordningen utgörs av tre arvsklasser som reglerar vem som ska få ärva den avlidne och i vilken ordning. Om det finns någon som kan ärva inom en arvsklass går inte arvet vidare till nästa arvsklass. Utgångspunkten är att den avlidnes make eller barn ärver först (första arvsklassen - 2 kap. 1 § ÄB). Eftersom kvinnan är skild och inte har några barn går arvet till kvinnans föräldrar om dessa är vid liv eller kvinnans syskon eller kvinnans syskonbarn (andra arvsklassen - 2 kap. 2 § ÄB). Alltså ärver syskonbarnen kvinnan förutsatt att varken kvinnans föräldrar eller syskon lever och arvet stannar i den andra arvsklassen. Att kvinnan var särbo med sin make spelar ingen roll när det gäller arvsrätten eftersom kvinnan är skild vid tidpunkten för sin död.

Hoppas att du fick svar på din fråga och har du ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Izabella Bugsby de la VargaRådgivare