Vem ärver om arvingar saknas i England? Sanning eller bedrägeri?

En namngiven engelsk advokat vid en väl namn- och adressgiven byrå (som verkligen tycks finnas) i London har utsett mig pga av att hans avlidne och arvingslöse klient och jag har samma efternamn, att ta del av klientens behållning på en bank. Stora pengar. Advokaten har till banken rekommenderat mig. Planen tycks vara att när banken i London satt in beloppet på min svenska bank, skall advokaten resa hit för att vi ska dela. 40 % vardera till mig och honom och 20 % till välgörande ändamål. Än så länge har jag till advokaten endast uppgivit min adress, telefonnummer, ålder i år, yrke, civilstånd och nationalitet.

Är det möjligt eller troligt att detta är annat än början på ett bedrägeri.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vem ärver om det inte finns några arvingar i England?

Om en avliden inte har någon efterlevande make, barn, föräldrar, mor-/farföräldrar, syskon, moster, faster, morbror eller farbror så kommer arvet att tillfalla kungahuset i frånvaro av ett testamente. Information om detta kan du finna på den brittiska statens hemsida. Den enda möjligheten till att du och advokaten skulle vara berättigade till arvet är således om den avlidne har testamenterat egendomen till er. Det är således inte tillräckligt att ni har samma efternamn. Här kan du i deras databas söka om det finns något sådant testamente. Hittar du inget testamente är det tyvärr med största sannolikhet bedrägeri.

Om du har några frågor om mitt svar är du välkommen att kontakta mig på Julia-saga.herhold@lawline.se. Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!
Med vänliga hälsningar,

Julia-Saga HerholdRådgivare