Vem ärver om ens barn går bort?

Jag hade egen vårdnad om barnen, de är idag vuxna utan egna barn eller är gifta. De har ingen kontakt med sin pappa och vill inte att han ärver dem.

Om ett av mina barn går bort, vem ärver då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga så undrar du om pappan kommer ärva dina barn om något av dem skulle gå bort. Jag kommer i mitt svar att utgå från att det inte finns något testamente.

Utgångspunkten i arvsrätten är att det är den avlidnes bröstarvingar, det vill säga barn, som ärver (2 kap. 1 § ärvdabalken). Dock ärver maken/makan före bröstarvingarna om den avlidne är gift (3 kap. 1 § ärvdabalken). Har den avlidne inga barn och inte heller är gift så är det istället föräldrarna som ärver hälften var av arvet (2 kap. 2 § ärvdabalken). Om någon av föräldrarna skulle vara död så kommer arvet då gå vidare till den avlidnes syskon, alternativt syskonbarn (2 kap. 2 § ärvdabalken). I det fall varken föräldrar, syskon eller syskonbarn till den avlidne finns så kommer mor- och farföräldrarna ärva, och i sista hand föräldrarnas syskon (2 kap. 3 § ärvdabalken).

För att svara på din fråga kommer alltså du och pappan till barnen ärva hälften var av arvet om något av era barn skulle gå bort. Skulle barnen själva vilja ändra på detta så kan de välja att upprätta ett testamente. På så sätt kan de göra pappan arvlös.

Skulle ni vilja upprätta ett testamente så kan ni få hjälp med detta av våra duktiga jurister. Ni kan boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alva LindsjöRådgivare