Vem ärver om jag eller min make avlider?

Hej

Vi är ett gift par sedan 1973 med två gemensamma barn. 1988 skilde vi oss och delade på skulder och tillgångar jag tog över huset och lagfarten skrevs på mig och jag blev kvar där. Det gick några år och vi hittade tillbaka till varandra och gifte om oss. Innan giftemål nr. 2 skrevs ett äktenskapsförord att var och en skulle behålla sina tillgångar ifall det strulade till sig igen.

Äktenskapet håller och nu till frågan.

Vi vill att om någon av oss dör ska den andra parten ärva hus och alla tillgångar utan massa strul.

Behöver vi vidtaga någon åtgärd för att så ska ske.

m.v.h

Undrande

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv och testamenten finns i ärvdabalken (ÄB). Eftersom ni är gifta finns även regler i äktenskapsbalken (ÄktB). Jag utgår ifrån att varken du eller din make har några fler barn än era två gemensamma.

Vad händer om någon som är gift avlider?

Det första som händer när en person som är gift avlider är att en bodelning ska göras mellan den efterlevande maken och den avlidnes dödsbo. Eftersom din fråga inte rör en bodelning kommer jag bara kort gå igenom hur detta går till. I bodelningen delas makarnas giftorättsgods mellan dem (10 kap. 1 § ÄktB och 11 kap. 3 § ÄktB). Enskild egendom ska hållas utanför bodelningen. Egendom kan bli enskild genom till exempel äktenskapsförord (7 kap. 2 § ÄktB). Det som tillfaller den efterlevande maken är dennes, och det som tillfaller den avlidnes dödsbo utgör arvet efter denne. Detta ska sedan fördelas enligt reglerna i ärvdabalken.

Vem ska ärva?

Huvudregeln inom svensk rätt är att den avlidnes bröstarvingar, alltså dennes barn, ska ärva (2 kap. 1 § ÄB). Det finns även en arvsrätt för den efterlevande maken (3 kap. 1 § ÄB). Denna rätt går före de gemensamma barnen. Detta innebär att om en person som är gift, och enbart har barn som är gemensamma med sin make avlider, kommer den efterlevande maken ärva allt med fri förfoganderätt. Detta innebär att den efterlevande maken kan använda egendomen som hen önskar, men kan inte testamentera bort den. När även den efterlevande maken avlider kommer de gemensamma barnen få ut arvet efter båda sina föräldrar samtidigt (3 kap. 2 § ÄB). Den efterlevande maken kommer även ärva all den avlidne makens enskilda egendom. Att egendom är enskild spelar bara roll i en bodelning.

Slutsats

Svaret på din fråga är alltså nej, ni behöver inte göra någonting. Detta eftersom du och din make endast har gemensamma barn. Om någon av er avlider kommer den efterlevande maken ärva allt med fri förfoganderätt, och när ni båda avlidit kommer era barn få sina arv efter er båda.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare