Vem ärver om min sambo avlider?

Hej min sambo och jag ska köpa en bit betesmark med tillhörande lada. Då vi håller på med hästar. Min sambo ska köpa den själv. Men vad händer om han ev skulle gå bort före mig? Har inga gemensamma barn utan barn sen innan bägge 2.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att din sambo kommer köpa betesmarken och ladan, och du undrar vem som kommer ärva det om han avlider.

Vad som gäller för arv regleras i ärvdabalken (ÄB). De som har rätt att ärva är i första hand bröstarvingar, det vill säga den avlidnes barn (2 kap. 1 § ÄB). Även en efterlevande make har rätt att ärva (3 kap. 1 § ÄB). Det finns ingen arvsrätt för en efterlevande sambo.

Vad händer om din sambo avlider?

Det första som händer är att en bodelning ska göras mellan dig och din sambos dödsbo. Hur den ska gå till regleras i sambolagen (SamboL). I bodelningen ingår er samboegendom (8 § SamboL). Samboegendom är gemensam bostad och bohag, om egendomen förvärvats för gemensam användning (3 § SamboL). Bohag är t.ex. möbler och köksredskap (6 § SamboL). Jag tolkar din fråga som att betesmarken och ladan inte är er bostad, utan att ni bor någon annanstans. Det innebär att betesmarken och ladan inte är samboegendom, och ska således inte ingå i bodelningen. Eftersom din sambo äger dem kommer de utgöra hans kvarlåtenskap och tillfalla hans arvingar.

Vem får ärva efter din sambo?

Som jag skrivit ovan har en efterlevande sambo inte någon arvsrätt och därför kommer din sambos kvarlåtenskap tillfalla hans bröstarvingar. Hans barn får dela lika på hans egendom (2 kap. 1 § andra stycket ÄB). Hans tillgångar delat på så många barn han har är barnens arvslott.

Om din sambo vill att du ska ärva efter honom kan han skriva ett testamente (9 kap. 1 § ÄB). Där kan han skriva att du ska ärva betesmarken och ladan. Detta är inga problem så länge det inte inskränker hans barns laglott. Laglotten är hälften av arvslotten (7 kap. 1 § ÄB). Bröstarvingar har alltid rätt att få ut sin laglott. Om ett testamente inskränker laglotten kan bröstarvingarna jämka testamentet och på så sätt få ut sin laglott (7 kap. 3 § ÄB).

Om ni vill ha hjälp med att upprätta ett testamente är ni välkomna att boka en tid hos någon av våra jurister. Det kan ni göra på https://lawline.se/boka.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare