Vem ärver vid mord?

Om en dotter mördar sin pappa ärver hon inte efter honom men om dottern har ett eget barn vad händer då ? Ärver barnbarnet sin morfar då istället för dottern ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arvsordningen regleras i ärvdabalken (ÄB). Precis som du skriver så förlorar en person som mördar någon rätten att ta emot arv från den avlidne (15 kap. 1 § ÄB). Det kallas att förverka rätten att ta emot arv. Om någon har förverkat sin rätt att ta emot arv förändras inte arvsordningen utan vid fördelning av arvet räknas personen som förverkat sin rätt som avliden och sedan fördelas arvet i vanlig ordning (15 kap. 4 § ÄB).

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Daniel HögströmRådgivare