Vem avgör om en namnteckning är oläslig?

Vad utgör bevis för att en namnteckning är oläslig?

Vem avgör om namnteckningen är oläslig i kontraktssammanhang?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga beror lite på i vilket sammanhang namnteckningens läslighet ska bedömas. Jag utgår därför ifrån att du vill veta hur en oläslig namnteckning kan påverka utgången i en domstolsprocess.

Fri bevisvärdering

Om en domstol ska avgöra huruvida ett giltigt avtal finns mellan två parter eller inte blir det domstolens uppgift att avgöra om (1) namnteckningen är läslig och (2) huruvida namnteckningens eventuella läslighet har någon betydelse för om ett avtal finns eller inte. Skriftliga avtal är alltid bevismedel, och eftersom vi i Sverige tillämpar så kallad fri bevisvärdering har domarna full frihet att själva avgöra vilket bevisvärde ett visst avtal har.

En namnteckning är inte en förutsättning för ett giltigt avtal

Viktigt att poängtera är att en namnteckning sällan krävs för att ett avtal ska uppstå. Det skriftliga avtalet är istället en form av bevismedel som har till syfte att klargöra vad parterna har kommit överens om. Med en namnteckning är det kort och gott enklare att påvisa för domstolen att båda parterna är överens, men t.ex. en mailkonversation kan vara precis lika bra som bevismedel.

Sammanfattning

Så sammanfattningsvis: Om du som part i en domstolsförhandling anser att ett giltigt avtal inte finns mellan dig och motparten behöver du (1) visa att namnteckningen är oläslig och (2) argumentera för att namnteckningens oläslighet innebär att inget avtal finns. Motparten behöver i så fall argumentera för att (1) namnteckningen är läslig eller (2) att namnteckningens oläslighet saknar betydelse.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare