Vem avgör om något är ställt utom rimligt tvivel?

Hej,

Vem är det som avgör vad som är "utom rimligt tvivel" ? I ett fall där någon döms i en hovrätt och det inte är förutom rimlig tvivel måste det vara tjänstefel av domaren ?Hur kan man döma någon i ett allvarligt mål där den misstänkte är minderårig och det förstör hela hans liv i ett fall där det dessutom inte finns några klara bevis utan det är ord mot ord. Hovrätten går helt på den målsägandes berättelse och den misstänkte har vittnen på att målsägande ljuger men hovrätten bryr sig inte om det överhuvudtaget. Detta är för mig att leka med en minderårigs framtid. I detta fall får jag en känsla av att domaren vågar inte ha fel så därför sätter vi skyldig på pappret.

Jag skulle vilja få en förklaring hur det kan gå till så i Sverige 2021 och hur man kan anmäla en juristdomare för tjänstefel vilket jag tycker att detta är. Jag förstår att ni inte kan svara på detta helt till fullo då ni inte är insatta i fallet men hade ändå gärna vilja ha en förklaring på vad det kan bero på och vart jag vänder mig.

Jag ser fram emot svar.

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svar

Det är domstolen som ska bedöma om något är ställt utom rimligt tvivel. I svensk rätt finns det en princip om fri bevisprövning vid rättegångar. Principen innebär att parterna i en rättegång får använda all bevisning som de kan få fram (så kallad fri bevisföring) och att värdet av bevisningen prövas fritt av domstolen (så kallad fri bevisvärdering). Domstolen och domaren har möjlighet att själva bedöma vilket bevis som har mer eller mindre bevisvärde i rättegången. I ett fall som ditt där ord står mot ord kan detta innebära att domaren t.ex. har bedömt vissa vittnesuppgifter som mer trovärdiga än andra.

Hur klagar man på en domare?

Du kan göra en JO-anmälan om du tycker att domaren agerat på ett klandervärt sätt och inte skött sin uppgift. Om JO finner att domaren faktiskt begått ett tjänstefel så är det JO som sköter ett åtal om tjänstefel.

Överklagan

Det finns även en möjlighet att överklaga en hovrätts domslut till Högsta domstolen.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare