Vem bär ansvar för sociala medier i en ideell förening?

Vi är en ideell förening för seniorer och har en hemsida samt öppnat en offentlig Facebook-grupp.

1. Vilket ansvar har föreningen resp. användaren för det som skrivs?

2. Hur kan föreningen förekomma ansvar t.ex. användarregler?

3. Vem i föreningen är ansvarig för de digitala medierna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inom associationsrätten (föreningsrätten) finns det olika former som omfattas av lagstiftning. Exempelvis handelsbolag, enkla bolag och ekonomiska föreningar. Det som är speciellt med ideella föreningar är att det inte finns någon speciell lagstiftning som reglerar de olika situationer som kan uppstå.

I en ideell förening ska det finnas stadgar som beskriver vad verksamheten avser och vad syftet är med den. Det går naturligtvis att skriva in regler i stadgarna. Förhållandet blir då avtalsrättsligt. Det vill säga var part ansvarar för sina handlingar. Det innebär som utgångspunkt att den av er som publicerar ett inlägg på sociala medier ansvarar för det.

Det är vanligt att utse en administratör för hemsidan som ansvarar för det som medlemmarna lägger upp på hemsidan. Beroende på vad er förening har för syfte och inriktning kan det en god idé att utse en administratör, så inga upphovsrättsliga problem uppstår.

Ni är varmt välkomna att kontakta oss för en närmare rådgivning, då vi får veta mer om er verksamhet.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare