FrågaKÖPRÄTTKöplagen24/07/2021

Vem bär ansvaret för en skadad vara vid ett transportköp?

Hej!

Gällande köplagen mellan mig som privat person och en annan privat person i en annan ort:

En köpare köpte ett objekt och betalade frakt via ombud (jag är säljaren) , paketet kom skadad och objektet fick en skada , köparen reklamerade skadan och ombudet ansåg att man bordeha haft bättre förpackninksmaterial för att kunna tåla den maskinella hantering hos ombudet enligt deras normer som tekniskt inte tydliga:

"Det yttre emballaget ska vara av god kvalitet för att tryck och påkänningar inte ska gå direkt in i produkten.

Ytteremballaget ska även vara anpassat för produkten och inneremballagets storlek.

Produkten ska inte kunna röra på sig under transporten samt distansera sig från det yttre emballaget.

Produkten ska omges av ett stötdämpande material i samtliga riktningar som är anpassat efter produktens vikt, volym och känslighet."

Jag har packat objektet väl med stötdämpande material (bubbelplast och frigolit) i en låda som var till en HP skrivare tidigare som är större än objektet men trotts allt säger postnord att det är inte tillräckligt.

Om man googlar så är det svårt att få ersättning från ombudet.

Vem ber ansvaret här ?

Stort tack på förhand!

Freiwat

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du skriver gäller 1 § köplagen mellan er, eftersom ni är två privatpersoner.

Risken för varan

Du som säljare bär risken för varan till dess köparen har hämtat varan, se 13 § köplagen.

I det här fallet rör det sig om ett transportköp mellan två olika orter. Om ni inte har ett speciellt transportavtal, eller en leveransklausul, gäller att risken för varan går över på den som åtagit sig att utföra transporten från dig, se 7 § köplagen. I ditt fall övergick risken (Ansvaret) för paketet när du lämnade det till det postombud nu nämner. De i sin tur kan ha anlitat andra transportörer.

Vem bär ansvaret?

Ombudet som du lämnade paketet till bär ansvaret. Den som ska påkalla ersättningen för den skadade varan är köparen. Du skriver i ditt brev att du packade varan med frigolit och bubbelplast, vilket måste anses vara vad som krävs av dig.

Sammanfattning

Vid transportköp mellan olika orter går risken för varan över till transportören när säljaren lämnar varan. Om köparen vill ha ersättning för skadan, är det upp till köparen att vända sig till transportören för ersättning. Om du behöver ytterligare hjälp med ärendet, är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare