Vem bär ansvaret om ens hund biter någon?

I hundrastgård släppte vi var sin hund

Hennes hund flög på min och de började slåss

Andra ägaren går ner på knä mellan hundarna för att försöka ta isär dem

Hon blev biten i ansikte och hand

Troligen av min hund. Hon är oförsäkrad

Hon kräver att min hemförsäkring tar detta

Jag anser att hon var självförvållad till skadorna med sitt dumma beteende att stå på knä mellan två stora arga hundar

Vad gäller?

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som hundägare har man så kallat strikt ansvar för sin hund. Det innebär att man är skyldig att ersätta alla skador som ens hund orsakar, oavsett om man själv varit vållande till skadan eller inte (19 § lagen om tillsyn över hundar och katter).

Skadeståndet kan däremot jämkas om den skadelidande har varit medvållande till skadan (6 kap. 1 § andra stycket skadeståndslagen).

Eftersom man har strikt ansvar för sina hundar är det du som är ansvarig för de skador som din hund orsakat, oavsett hur skadan gick till. Om den skadelidande, i det här fallet den andra hundägaren, kan anses ha varit medvållande till skadan kan du jämka skadeståndet.

Vänliga hälsningar,

Emlika MagnussonRådgivare