FrågaKÖPRÄTTÖvrigt28/06/2021

Vem bär återbetalningsansvar vid utebliven leverans efter köp på internetauktion?

Hej! Jag har betalat ca 7.000kr för en vunnen auktion på en auktionssite. För denna transaktion betalade jag med mitt kreditkort och mottagande part är alltså auktionssiten och inte säljaren själv i fråga. Auktionssiten betalar alltså själva ut pengarna till säljaren. Nu är det som så att säljaren har visat sig vara en bedragare som lurat flera hundra köpare genom att samtidigt ha närmare 200 auktioner igång samtidigt och vi köpare står nu utan varor. Auktionssiten vägrar också att bistå i frågan eftersom de ej lämnar ut några personuppgifter med hänvisning till GDPR samt att exempelvis kreditkort ej omfattas av vad de kallar köpskydd (endast PayPal och Paynova). Det enda de hänvisar till är att göra en polisanmälan samt att de kan stänga av användaren. Min frågeställning är dock; borde vi köpare (som t.ex. betalat med kredikort till auktionssiten) inte kunna ställa krav på auktionssiten om återbetalning då de rimligen rent juridiskt är den mottagande parten av betalningen? Inga pengar har ju (i mitt fall) gått från mig till säljaren, utan till auktionssiten. Eller kan ett företag som hanterar denna typ av transaktioner avsäga sig det juridiska ansvaret i villkor etc?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I det fall finns det två vägar att gå!

Konsumentskydd

I första hand är du en konsument som har köpt en vara via internet (Distansköp). Det gör att du omfattas av distansavtalslagen. Lagen är ett EU-direktiv och är gällande i hela EU. Syftet med lagen är att ge ett starkt konsumentskydd. Det innebär att det är en tvingande lag till konsumentens förmån. Företaget du har handlat av kan alltså inte skriva köpregler som går i strid med distansavtalslagen, se 1 kap 4 § distansavtalslagen. I ditt fall har du rätt att ångra köpet inom 14 dagar enligt 2 kap 13-14 §§ distansavtalslagen. Även konsumentköplagen är tvingande till konsumentens fördel. I det här fallet kan du häva köpet eftersom säljaren inte kan leverera varan, se 13 § konsumentköplagen.

Kreditkort

Om företaget du handlat av inte lyssnar på dig finns det en annan väg att gå. Du skriver att du har betalat köpet med ett kreditkort. Det innebär att den bank du har kortet hos bär solidariskt ansvar tillsammans med företaget du handlat av. Därför kan du även vända dig till banken för ersättning, se 29 § konsumentkreditlagen. Banken kan ha vissa speciella regler vad som gäller för just ditt kreditkort, exempelvis gällande tidsfrist på reklamationen.

Innan du vänder dig till banken, ska du först vända dig till företaget med ditt anspråk. Se till att göra det via mail, så du har skriftligt på avvisandet från företaget. Kontakta sedan din bank och följ de direktiv de ger dig för att fullfölja din begäran om ersättning. Banken kommer sedan i sin tur vända sig mot företaget för att få ersättning för den förlust som är aktuell.

Sammanfattning

Som konsument har du ett starkt skydd när du handlar av en näringsidkare. Du har alltså rätt till ersättning eller hävning av köpet. Om du inte får gehör från företaget, kan du även vända dig till banken för ersättning, eftersom du har handlat med ett kreditkort. Om du vill ha ytterligare hjälp i ärendet, är du varmt välkommen att vända dig till oss på Lawlline.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare