Vem bär kostnaden om ens cykel blir stulen vid reparation på verkstad?

Hej

Min elcykel inlämnad hos en cykelverkstad som får inbrott och min cykel blev stulen. Den var inte färdigreparerad. Vems försäkring ska täcka detta?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om vad som gäller när man lämnar in sin cykel på service eller reparation hos en cykelverkstad hittar vi i konsumenttjänstlagen (KTjL).

När cykeln är förvarad hos verkstaden har de ansvar för eventuella skador eller stölder. Detta gäller däremot inte om verkstaden kan visa att stölden var utom deras kontroll (32 § KTjL). Om verkstaden har vidtagit tillräckligt godtagbara åtgärder (t.ex låst och larmat butiken) och i övrigt har förvarat den på ett lämpligt sätt kan de alltså inte hållas ansvariga för att cykeln har blivit stulen.

Om cykeln blir stulen när den är inlämnad på en verkstad gäller däremot din hemförsäkring. Jag rekommenderar därför att du tar kontakt med ditt försäkringsbolag. Jag rekommenderar också att du gör en polisanmälan om du inte redan har gjort det.

Sammanfattning:

Om cykeln blev stulen på grund av verkstadens försummelse att vidta tillräckliga säkerhetsåtgärder så blir de ersättningsskyldiga för cykelns värde. Detta får de sedan ta med deras försäkringsbolag. Har verkstaden vidtagit sagda säkerhetsåtgärder (och kan bevisa detta) så blir det du som får vända dig till ditt försäkringsbolag.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Benjamin LindholmRådgivare