FrågaKÖPRÄTTKöplagen18/03/2021

Vem bär risken för en vara som skickas med posten?

Sålde en tröja via facebook marketplace för 150kr som skulle skickas. Skickade den som brev för 94kr då köparen inte meddelat något annat. En vecka senare får jag via Swish "var är tröjan????", svarar henne på sms att den kanske finns hos ett utlämningsställe och ber henne kolla postnordsapp. Får ett sms tillbaka att jag ska kolla upp det annars anmäler hon mig. Svarar henne att jag inte har möjlighet att kontrollera post i hennes namn och att post ibland kan bli felsorterad. Nämner även att post- och telecentralen finns. Får tillbaka "ligger inget! Så de är du som får göra detta". Nu har jag gjort en anmälan till post- och telecentralen. Skickat en screenshot på anmälan och att hon gärna får meddela om tröjan dyker upp. Är det mitt ansvar att göra detta? Vad säger lagen? Är det mitt fel att posten inte dykt upp? Hon kunde valt att ta det spårbart? Försöker verkligen hjälpa henne, finns bildbevis att jag skickat brevet från posten.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder till dig Lawline med din fråga!

Regler om köpeavtal finns i köplagen (KöpL).

Vem bär risken för varan?
Säljaren bär risken för varan tills dess att varan har avlämnats till köparen (13 § KöpL). Att bära risken för varan innebär att man har ansvar för olika händelser, t.ex. att varan kommer bort. När varan ska anses vara avlämnad, och risken därmed övergår till köparen, beror på hur leveranser sker. I ditt fall är det fråga om ett transportköp eftersom att varan skickats med post (7 § KöpL). Transportköp innebär att varan ska transporteras till köparen, till skillnad från hämtningsköp som innebär att köparen hämtar varan (6 § KöpL).

När varan ska anses vara avlämnad vid transportköp beror på om leveransen har skett inom samma ort eller inte. I de fall transporten sker inom en och samma ort anses varan avlämnad när den överlämnas till köparen, dvs. när köparen har omhändertagit varan (7 § st 1 KöpL). Om transporten inte sker inom en och samma ort sker avlämnandet istället när varan överlämnas till den transportör som har åtagit sig transporten från avsändningsorten (7 § st 2 KöpL).

Sammanfattning
Risken för varan övergår från säljaren till köparen när varan har avlämnats. När det gäller transportköp bedöms tidpunkten för avlämnandet på olika sätt beroende på om varan har levererats inom samma ort eller inte. Om leveransen skett inom samma ort övergår risken på köparen när denne har omhändertagit varan, men om leveransen inte sker inom samma ort räcker det med att varan har överlämnats till transportören för att köparen ska bära risken.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline!

Moa LundqvistRådgivare