FrågaKÖPRÄTTKöplagen15/09/2021

Vem bär risken för ett i posten försvunnet paket?

Om jag skickat ett paket via postnord som aldrig kom fram till mottagaren. Kan jag anmäla detta som stöld till försäkringsbolaget eller betraktas det som förskingring? Vad är skillnaden på stöld och förskingring?

Detta redulterade i stt jag blev tvungen att beställa en ny vara för c:a 20000kr.

Postnord vill inte ersätta ngt. Försäkringsbolaget vill inte ersätta mig ngt.

Tacksam för hjälp.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Så som jag förstår det berör din fråga två rättsområden, dels frågan om vem som bär risken för paketet, dels skillnaden mellan stöld och förskingring. Nedan ska jag besvara båda.

Vem bär risken för paketet?

Om det rör sig om ett köpförhållande, alltså att du sålt varan till mottagaren, så blir köplagen tillämplig. Jag utgår i svaret från att såväl du som mottagaren är privatpersoner, varför just den lagen blir tillämplig.

Säljaren ansvarar för vad som händer med varan fram tills den avlämnats hos köparen, vilket framgår av reglerna om riskövergång i 13 § köplagen. Detta beror på att den som har varan i sin besittning har bäst möjlighet att se till att ingenting händer med den. I denna sits blir du säljaren och bär alltså ansvaret fram tills leverans. I 8 § köplagen står dessutom att säljaren ska ordna med lämplig transport. För en vara med värdet 20 000 kr bör paketet skickas rekommenderat. Detta innebär att paketet spåras och hanteras för hand längst hela processen. Skickar man paket på detta vis har man ofta starkare bevisning för att posten tagit emot paketet.

Finns det inget bevis för att posten är ansvarig och får köparen inte varan är du som säljare i dröjsmål med avlämnandet. Köparen kan enligt 23 § köplagen kräva att du fullgör köpet, alltså att du ser till att varan kommer fram eller skickar en ny. Går inte detta kan köparen häva köpet enligt 25 § köplagen.

Att postnord inte vill ersätta den ekonomiska skadan kan bero på att de har avtalsvillkor som friskriver dem i situationer som din. Jag kollade igenom postnords avtalsvillkor och såg att de har vissa ansvarsbegränsningar som inträder vid särskilda belopp, men i och med att jag inte vet alla omständigheter i din situation kan jag rekommendera att se över postnords avtalsvillkor själv. Jag länkar till sidan här.

Stöld eller förskingring?

Stöld (8:1 BrB) och förskingring (10:1 BrB) skiljer sig åt på så sätt att vid stöld är rekvisiten att någon tar vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig egendomen. När det gäller förskingring tillägnar någon sig egendom som denne fått i sin besittning genom exempelvis sin anställning.

Personal som tar varor från sin arbetsplats, döms normalt sett för stöld och inte för förskingring. Anledning till detta är att för förskingring måste man fått någon egendom i sin besittning (besittningsbegreppet kan vara rätt komplicerat). Man brukar säga att om en kassör tar pengar från kassan så har hon fått kassan i sin besittning och skall därför dömas för förskingring och inte för stöld. Om kassören tar något annat från butiken så är det inte egendom som denne haft i sin besittning på just det sättet som krävs för att besittningsrekvisitet för förskingring skall uppfyllas.

Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med försäkringsbolag och postnord och begära ett förtydligande av de villkor som orsakar att du bär ansvaret för den summan som gått förlorad. Vill du ha ytterligare och mer detaljerad hjälp kan du kontakta en av Lawlines jurister eller ställa kompletterande frågor här.

Vänliga hälsningar,

Linn GustafssonRådgivare