Vem bestämmer hyran i en hyresrätt?

Vem är det som bestämmer hyran i en hyresrätt? Det är en privat hyresvärd som påstår att det är hyresgästföreningen som bestämmer hyran, stämmer detta?

Lawline svarar

Hej och tack så mycket för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag uppfattar din fråga så vill du veta om det är hyresgästföreningen som avgör hyran för en hyresrätt eller inte. I mitt svar utgår jag från att det är förstahandskontrakt du syftar på.

Den tillämpliga lagen i din situation är framförallt 12 kap. jordabalken (JB), även kallad hyreslagen.

Hyran för en hyresrätt förhandlas oftast fram mellan (den lokala) hyresgästföreningen och hyresvärden. Enligt hyresgästföreningens hemsida så förhandlar de fram hyran för 90% av Sveriges hyresgästlägenheter. Mer om hur en sådan förhandling går till och vad det innebär, kan du läsa på hyresgästföreningens hemsida och i hyresförhandlingslagen.

Hyran kan också förhandlas direkt mellan hyresvärd och hyresgäst. Dock finns det regleringar i 12 kap. jordabalken som måste följas när hyresvärden beslutar om hyran. Exempelvis måste hyran vara skälig i förhållande till bostadens bruksvärde och i jämförelse med jämbördiga lägenheter (12 kap. 55 § JB).

Om hyresvärden själv bestämmer hyran, men du som hyresgäst anser att den inte är skälig enligt 12 kap. 55 § JB, kan du få detta prövat av hyresnämnden.

Sammanfattningsvis blir svaret på din fråga att Nej, det är inte hyresgästföreningen som bestämmer hyran, utan oftast sker det en förhandling mellan den lokala hyresgästföreningen och hyresvärden, utifrån olika villkor. Hyresvärden kan i vissa fall själv bestämma hyran, men måste då beakta reglerna i hyreslagen (12 kap. JB), bland annat de om att hyran ska vara skälig.

Jag hoppas att jag har gett svar på din fråga! Annars är du välkommen att höra av dig igen till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare