FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/10/2021

Vem bestämmer om umgänge med barn?

Har tidigare gett full vårdnad till min dotters mamma och nu nekas jag att dottern sover kvar lö-sön varannan helg

Exet vill att det är en eftermmiddag på helgen som hon dessutom ska kunna ändra dag eller avboka pga av egna planer.

Har jag rätt till umgänge över en natt varannan helg?

Har yttligare 2 barn samt sambo

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vårdnad av och umgänge med barn regleras i föräldrabalkens (FB) sjätte kapitel.

Eftersom att din dotters mamma har vårdnaden för dottern har hon rätt att bestämma över dotterns personliga angelägenheter (6 kap. 11 § FB). Det är alltså i första hand hon som bestämmer över vad din dotter sysslar med på dagarna. Din dotter har dock rätt att umgås med dig (6 kap. 15 § 1st. FB). Ni har ett gemensamt ansvar för att er dotters behov av att umgås med dig tillgodoses (6 kap. 15 § 2st. FB). Vad det umgänget ska bestå i ska ni komma överens om. Eftersom att mamman är vårdnadshavare i ert fall har hon lite mer att säga till om. Hon får däremot inte förhindra att umgänget sker. Kan ni inte komma överens om umgänget kan ni gå till domstol, som bestämmer om hur ofta umgänget ska ske och vad det ska bestå i (6 kap. 15a § 1st. FB). Då har ni bestämda ramar att hålla er inom, och behöver inte diskutera mer om det.

Sammanfattningsvis har din dotters mor som vårdnashavare den yttersta bestämmanderätten i frågor som rör er dotter. Vill ni ha hjälp att bestämma kring umgänget kan rätten hjälpa er med det.

Jag hoppas detta gav dig svar på din fråga! Undrar du över något mer är du varmt välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Mathea SantessonRådgivare