FrågaEKONOMIÖvrigt26/09/2018

Vem betalar begravningskostnaderna när den avlidnes tillgångar inte räcker?

Är dödsbodelägare skyldiga att betala begravningskostnaderna om inte den avlidnes tillgångar räcker?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vem betalar begravningskostnaderna?

Begravningsavgift:
Som du säkert vet betalar alla som är folkbokförda i Sverige en viss del av sin lön i begravningsavgift. Denna avgift garanterar därmed alla vissa transporter, kremering, gravsättning och en gravrätt i 25 år på allmän begravningsplats. Avgiften bekostar också bisättningslokalen.

Dödsboet:
Resten av begravningskostnaderna, såsom kista/urna och minnesstund, hamnar dock på dödsboet. Detta innebär precis som du skriver att dödsbodelägarna får dela på kostnaderna då den avlidnes tillgångar inte räcker. Det finns dock så kallad begravningshjälp att få!

Begravningshjälp:
Om det inte finns tillräckligt med tillgångar i dödsboet har du som dödsbodelägare möjlighet att vända dig till den avlidnes hemkommun för att få begravningshjälp. Hur stort belopp man kan få hjälp med varierar, men enligt Socialstyrelsens rekommendationer kan det handla om allt upp till 20 000-30 000kr. Här måste dock has i åtanke att dödsboets tillgångar måste vara orörda då man ansöker om hjälp. Detta för att dödsboets tillgångar ska kunna avräknas från det maxbelopp man kan få i begravningshjälp. Detta innebär till exempel att du inte ska betala några räkningar förrän du har ansökt om begravningshjälp.

Mer om hur du söker begravningshjälp kan du läsa om genom att klicka här.

Hoppas svaret varit till din hjälp och lycka till!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare