Vem betalar den tilltalades rättegångskostnader vid en frikännande dom?

Om en kompis till mig blir polisanmäld och det går vidare till rättegång, vem betalar rättegångskostnader om hon går fri?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret skiljer sig till viss del åt huruvida det är åklagare eller målsägande som för talan. Eftersom att majoriteten av mål förs av åklagaren kommer jag i mitt svar utgå från att så är fallet i ditt ärende.

Om den tilltalade frikänns i ett mål kan rätten besluta att den tilltalade ska få ersättning av allmänna medel för sina rättegångskostnader, enligt 31 kap 2 § rättegångsbalken (RB). Ett exempel är då den tilltalade haft en offentlig försvarare. Kostnaderna för försvararen stannar då på staten vid en frikännande dom. Detsamma gäller om den tilltalade anlitat en privat försvarare, under förutsättning att anlitandet varit motiverat. Övriga kostnader som omfattas av ersättningen är utgifter för bevisning, rådgivning och inställelsekostnader (ex. resekostnader för att inställa sig vid rätten).

För att den tilltalades kostnader ska ersättas krävs att kostnaderna varit skäligen motiverade för att tillvarata den tilltalades rätt. Anlitas en försvarare då det inte finns skäl till det kan kostnaderna, trots en frikännande dom, falla på den tilltalade.

Hoppas att du fått svar på din fråga. Du är välkommen att återkomma om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Christoffer TolfRådgivare